Trăim în era podcastului sau vlog-ului așa că nu mai e o noutate faptul că din ce în ce mai multă lume se ocupă cu acest nou hobby devenit, uneori, chiar full time job.
Nu putem să vă recomandăm la ce podcast să vă uitați, deși avem și noi preferații noștri și, poate într-un alt articol, vom vorbi despre asta, dar cu siguranță putem să vă recomandăm câteva echipamente numai bune de folosit și pus la treabă.
Să începem cu microfonul, pentru că, evident, veți avea nevoie de unul.
Varianta A: podcast- înregistrarea video se realizează într-un loc fix (interior de regulă)
Cel mai comun și simplu ar fi să folosiți un microfon pe USB. E și destul de ieftin, se conectează ușor la computerul dumneavostră și poate să capteze ușor și parte din sunetul ambiental pentru naturalețe.
Vă prezentăm o gamă largă de microfoane, de la 300 la 1500 RON, depinde cât de mult vreți să investiți în pasiune și calitate. Le puteți vedea în secțiunea Microfoane USB și puteți alege unul dintre cele prezentate de la producătorii: Rode, M-Audio, Yamaha, Antelope Audio.
O altă variantă de înregistrare a dialogului ar fi folosirea microfoanelor speciale pentru camere video și dispozitive mobile. Aici aveți o gamă mult mai largă de posibilități, probabil că prețul și know-howul va face diferența. Ele sunt special concepute să funcționeze amplasate fie pe telefonul mobil, DSLR, alte camere, astfel încât veți avea o singură sursă către care vă veți îndrepta atenția când filmați. Dezavantajul acestora, în cazul unui dialog, este că va capta mai bine vocea persoanei mai apropiate de obiectiv. Dar și asta depinde de tipul de podcast/vlog pe care-l realizați.
Varinatele propuse de noi sunt de la Rode, Sennheiser și Zoom și le găsiți în meniul microfoane pentru camere video și dispozitive mobile.
Varianta B: podcast sau vlog- înregistrarea video se realizează în mișcare (sau în exterior)
Pentru aceia dintre voi care realizează podcasturi inedite, vloguri filmate în exterior, vă recomand folosirea unor microfoane tip shot-gun, cu protecție (windshield) sau nu, în funcție de gălăgia de afară sau a spațiului în care vă situați. Sunt mult mai naturale decât lavalierele și pot surprinde sunete exterioare fără să afecteze calitatea vocii.
Acestea sunt un pic mai scumpe, le găsiți tot în meniul micrrofoane pentru camere video și dispozitive mobile dar printre brand-uri veți observa și altele cunoscute deja ca fiind profesionale la categoria microfoane: Neumann, Audio-Technica, Rode (gama mai accesibilă)
Varianta C: podcast/vlog bazat pe transmisiuni tip news.
Aici puteți folosi lavaliera, când ”reporterul” stă relativ fix în cadru iar filmarea are loc, de regulă, afară. Ideea folosirii lavalierei este ca aceasta să capteze pe cât se poate doar vocea persoanei căreia îi este amplasată, evident, cât mai aproape de gură. Am putea spune că se dorește înregistrarea exclusivă a vocii, pe cât se poate, fără alte sunete, zgomote exterioare. Totuși, într-un cadru cald și primitor, acest lucru nu este necesar și nici măcar indicat. Pentru că va tăia efectiv frecvențele între vorbe, va curăța foarte mult orice sunet adiacent vocii, va insera, eventual, foșnetul hainei, practic va transforma materialul din unul natural într-unul artificial. Am obsevat că multă lume folosește această metodă, poate din motive financiare, pentru că prețurile sunt pe o paletă foarte largă dar mie nu mi se pare cea mai potrivită, cel puțin pentru căldura cu care ne-am obișnuit în transmisiunile tip interviu.
În orice caz, dacă totuși este cazul să folosiți una, așa cum am descris mai sus, puteți alege din gama de microfoane lavalieră. Noi vă propunem brandurile Audio-Technica, Line 6, Rode, Sennheiser, Voice Technologies. Veți observa că prețurile diferă foarte mult, ele reflectă calitatea microfonului, a construcției lavalierei și chiar a materialului de cablu. Dar despre deosebirile dintre ele vom afla într-un alt articol dedicat acestor microfoane.
Concluzii
Urmărind diferite materiale de podcast sau vlog aș putea spune că, în primul rând, evident, contează conținutul acelei filmari, emisiuni, etc. Ceea ce vrem să spunem și cum o facem. Dar, tocmai pentru că spunem lucruri, ar trebui să acordăm o mare atenție echipamentelor cu care captăm ceea ce spunem, nu doar despre ce e vorba. Iar aici, vă spun sincer, într-un podcast, video-ul nu ar trebui să fie pe primul loc atunci când ne facem bugetul de echipamente. Pentru că, realmente, în imagine nu se întâmplă mare lucru, două sau mai multe persoane vorbesc despre un subiect, mișcări puține, cadru fix. Și atunci partea care contează, după ce am vizualizat ideea podcastului, rămâne ceea ce se spune și, aș adăuga eu, cum se spune și cum se aude.
Contează foarte mult tonul vocii, contează să se audă bine, să nu deranjeze telespectatorul care ar fi nevoit să dea mai tare sau mai încet volumul în funcție de interlocutor, s.a.m.d, ați prins ideea. Ca să aud ce spuneți trebuie să vă preocupați cum spuneți, cum ajunge la mine semnalul respectiv. Dacă e distorsionat, prea încet, se întrerupe, diferit de la un vorbitor la celălalt e posibil să părăsesc mai repede canalul. Dar asta știți și voi:)
Cu cât aflăm mai multe despre ceea ce facem cu atât vom deveni mai buni în acel domeniu. Pe data viitoare!